Tour de Alpe Adria

| Outdoor |T. Miko, foto: J. Krejčová

Jen co skončila slavná cyklistická pouť zvaná Tour de France, vyrazil Sportovní klub vozíčkářů Praha opět po roce na Tour de Alpe Adria. Po zkušenostech z minulého roku jsme si trasu trochu zkrátili a odměnou nám byl jeden volný den strávený u moře, kde jsme si krásně odpočinuli před cestou zpět do našich domovů.

V pátek 9. 8. se naše SKVělá parta sešla na startu naší cesty. Ten se tentokrát oproti minulému roku konal zhruba 65 kilometrů jižněji proti proudu řeky Salzach, ve městě Sankt Johann im Pongau. Stany pro první večer jsme vztyčili v kempu Landhaus Gästehaus Camping.

Následující den ráno pak vyrazila 26 členná skupina SKVělých handbikerů a asistentů/dobrovolníků na zhruba 360 km dlouhou cyklistickou pouť skrz Rakousko a Itálii až do přímořského města Grado, ležícího na břehu Jaderského moře.

Nejtěžší část na začátek. To je shrnutí první etapy. Ta končila v kempu Bertahof Camping. Etapa, která vedla převážně do kopce. Skrz tunel, kterým jsme se dostali do údolí známého lázeňského města Bad Gastein v srdci pohoří Vysoké Taury.

V neděli bylo naplánováno přenocovat ve městě Spitteal an der Drau v kempu Draufluss Camping.

K tomuto cíli nám dopomohl autovlak, jenž převezl celou naší karavanu devítikilometrovým tunelem pod masivem pohoří Vysoké Taury.

Z vlaku jsme vystoupili ve městě Malnitz a vydali se již na svých kolech a handbicích vstříc jižnímu prosluněnému počasí.

Začátek cyklistické části nedělní etapy se nesl ve znamení dlouhého a prudkého sjezdu... se kterým se každý vypořádal po svém. Někdo lámal rychlostní rekordy a někdo prověřil kvalitu brzd. Důležité je, že i v neděli večer jsme se všichni sešli v kempu a mohli se tak těšit na další etapu.

V pondělí ráno nám naši organizátoři rozdali odměnu v podobě triček vytvořených speciálně pro tuto příležitost. Následovalo společné focení a poté jsme se vydali podél řeky Drávy až do města Villach. Město je důležitým dopravním uzlem a i pro nás bylo důležité, jelikož jsme v něm našli zázemí v kempu Seehof. Kemp leží na břehu malého jezera, které většinu z nás zchladilo po vyhřátém dni na kolech. Večer gril, pár tónů kytárky a šup na kutě. Druhý den nás totiž čekal nejdelší a zároveň nejkrásnější úsek naší cesty!

Výstavní skříní cyklostezky Alpe Adria Radweg je úsek z rakousko-italských hranic. Z města Camporosso vede cyklostezka po trase, kde kdysi brázdily lokomotivy. Trať zvaná Pontebbana. Je nyní pokryta dokonalým asfaltem. Vede skrz nespočet tunelů a překonává nepočítaně krásných mostů, jenž nás posílají z jednoho břehu řeky Felly na druhý. Cestu lemují úžasné a divoké Julské Alpy. Skupina, která vyrazila už z Villachu na svých strojích, měla po příjezdu do města Gemona del Friulli v nohách či rukách úctyhodných 110 kilometrů.

Po takto dlouhém úseku nás čekaly dva dny v kempu Ai Pioppi. Pro naše SKVělé asistenty to mimo jiné znamenalo, že ráno nemusí balit stany a večer je zas nemusí stavět. Odpočinkový den přišel vhod. Někdo jej trávil koupáním u jezera při sledování paraglidových závodů, jiní zase vyrazili na malou projížďku na kolech, asi aby nevyšli ze cviku. Všichni jsme však měli společný cíl, a to společně povečeřet ve městě Venzone, po večeři prohlídka krásného a útulného městečka s bohatou historií.

Zajímavostí je, že město v roce 1976 srovnalo se zemí zemětřesení, a bylo opět vystavěno do stejné podoby, jako před ním.

Už jen dva dny na kole a jsme u moře! S tímto pocitem vstávala většina z nás do čtvrtečního rána. Také jsme věděli, že ani následující večer nebudeme stavět náš rozsáhlý bivak. Čekalo nás ubytování v hotelu. Říkáte si, že jsme asi zhýčkaní. Nenechte se zmýlit. Rádi bychom spali v kempu, ale město Udine ani jeho okolí kempem nedisponuje. Večerní procházka tímto severoitalským městem, také stála za to. Historické centrum nás všechny nadchlo a nabilo do poslední etapy naší tour de Alpe Adria.

Rozkaz zněl jasně! Zvládnout poslední etapu 55 kilometrů a společně dojet do přímořského letoviska Grada. Do každé z předchozích etap jsme byli rozdělení do několika skupin. To proto, abychom nikde nevytvářeli dopravní zácpy na frekventovaných cyklostezkách a také proto, že když přijede 26 lidí do restaurace, personálu většinou spadne úsměv na tváři. Každý z nás má také jiné tempo, a tak se nás většinou organizátoři naší cesty Honza s Jitkou snažili rozdělit, abychom si vzájemně stačili.

Po projetí pevnostním městem ve tvaru hvězdice Palmanovou, byl určen sraz v melounovém baru, který se nachází asi 10 kilometrů od Grada. Melounový bar leží ve městě Aquileia a poskytl nám SKVělý a osvěžující odpočinek před závěrečnými kilometry. Na tomto místě se sešla celá naše výprava. Společně jsme pak vyrazili oděni do stejných triček, abychom triumfálně překonali 5 kilometrů dlouho hráz, která spojuje Grado s pevninou.

Ještě v pátek večer se mnozí z nás vykoupali v moři. Vyhnali nás až komáři, kterých díky blízkým lagunám, kde se mísí sladká voda s tou slanou, bylo požehnaně. Noc jsme strávili v kempu Belvedere Pineta. Ten leží na pevnině zhruba 6 kilometrů od Grada.

Sobota nám přinesla volný program. Většina z nás bilancovala a vstřebávala čerstvé zážitky z cesty. Především, ti, kteří absolvovali Alpe Adria poprvé. Všichni jsme se také vydali do Grada na opalování a plnohodnotnou koupačku v Jaderském moři. Večer již někteří zamířili na dlouhou cestu ke svým domovům. Ti, co se rozhodli zůstat, si užili krásný večer a nasáli atmosféru přímořského letoviska.

Poslední pizza, poslední gellato, naposledy pohlédnout na moře a naposledy také zaplout do spacáku.

Závěrem

Alpe Adria Radweg Sportovní klub vozíčkářů Praha absolvoval již po druhé. A musíme říct, že i podruhé to stálo za to! Pro některé z našich členů se to byl životní zážitek, který každého z nás posílí do dalšího úžasného boje jménem život. Společně jsme opět dokázali, že sportování má smysl. Děkujeme všem, kteří se na přípravě cesty podíleli. Všem SKVělým dobrovolníkům, kteří vytrvale asistovali za každé situace, dnem i nocí.

Děkujeme i našim partnerům: ČSOB, a.s., NH NETO s.r.o., STELKO, spol. s.r.o., LeMi CZ s.r.o., SKLÁŘSKÉ STROJE ZNOJMO, s.r.o., Pivovar-raven.cz s.r.o., UNIQA pojišťovna, a.s. bez kterých by tato cesta zůstala jen pouhým snem.